onsdag 18. mai 2011

17.mai-tradisjon?

Det er mangt som kan verte tradisjon – til dømes å tilbringe nasjonaldagen i bil på veg heim frå Oslo. Tilfeldigvis gjorde vi det, mannen min og eg både i fjor og i år. Ikkje så veldig spanande, kanskje, men på den andre sida, ganske kjekt å få små glimt av tradisjonell 17.mai-feiring  mange stader i landet utan å sitje framfor tv-en.

Og Romsdalen i mai er eit reint eventyr!

Mai-tur 004

Først hadde vi fine dagar i Sverige, med ein liten kikk innom stadskyrkan i Arvika som har 100 års jubileum i år. Ei kyrkje som framstod som svært moderne då ho var nybygd, og utsmykka av fleire lokale kunstnarar.

Mai-tur 013

Mai-tur 011

Å få eit lite innblikk i svensk “russefeiring” var også fint, der “tek dei studenten”, dei pyntar seg, går i prossesjon, blir feira av familien og får fine og praktiske gåver – og festar litt, men på ingen måte som sitt norske motstykke. Bilen er heller ikkje av dyraste slag, men utruleg sjarmerande – og sjå berre kor han står i stil til desigualkjolen min!

Mai-tur 005

Å kome til Oslo for forseinka feiring av verdens herlegaste eittåring var stor stas:)

Mai-tur 023

Mai-tur 014

Men tenk, eg gløymde å ta bilete av den dekorative maten då vi gjekk ut for å ete sushi saman med studenten på måndag! Eg får skulde på at det smakte så godt at eg hadde ingen tanke for anna enn å ete…

Mai-tur 031

Vi rakk både god 17.mai-frukost og å forevige Marte og ungane i finstasen før vi starta på heimveg:)

3 kommentarer:

  1. Jeg kan kjenne den gode følelsen av å treffe barn og barnebarn :)
    Stilig kjole du har; - jeg har et par av samme merke.
    Ønsker deg en finfin torsdag!

    SvarSlett
  2. Pussig. Det er ei venninne av meg som har kommentert før meg! Jeg prøvde å finne en mailadresse hos deg, men det fant jeg ikke, så da skriver jeg her i stedet. Jeg teller ned dager, for jeg er så vanvittig lei akkurat nå. Jeg har rettet 108 norsktentamener, og priser meg lykkelig for at jeg ikke har engelsk i år. Jeg har "bare" engelsk fordypning. I fjor satte jeg 225 karakterer med kommentarer, og jeg er enig i at det er en vanskelig jobb, især siden mange elever/foreldre ikke skjønner hva som skal til for å oppnå høy/middels eller lav kompetanse i et fag. Jeg har stort sett jobbet i barneskolen, men nå har jeg vært fire år i ungdomsskolen, og begynner å få en viss rutine og øvelse i å vurdere. Jeg vurderer stort sett etter "two stars and a wish", og bestemmer på forhånd hva jeg skal vurdere. Noen ganger ser jeg helt bort fra rettskriving og vurderer bare innhold. Til neste år når jeg har tiende, skal jeg markere i teksten med fargekoder, en farge for språk, en for rettskriving, en for tegnsetting, osv... og jeg skal rette mest mulig digitalt. Hos oss bruker vi Fronter. Jeg liker å jobbe tverrfaglig, men det har ikke vært så lett å få til hos oss. Jeg kommer fra Bærumsskolen, der jeg lærte mange spennende metoder og arbeidsmåter. De er litt "foran" der sør. Lykke til med avslutningen av skoleåret. Og etter 22 dager med skole har vi FERIE i ca. åtte uker!

    SvarSlett
  3. Det er ingen tid på året jeg har mer hjemlengsel enn i mai. Men kanskje til neste år. :)

    For en fantastisk tur i skogen med barnebarn. Jeg hadde blitt helt fortollet jeg - om jeg gikk der. ;)

    Ha en deilig helg.

    SvarSlett