mandag 14. september 2009

Juhuuu!!! Mi første hespe med tråd:)


På sjølvaste valdagen, når folk flest sit framfor tv-skjermen og følgjer med på kven som skal styre landet vårt dei neste fire åra, er eg berre oppteken av dei nære ting, snakk om å vere "navlebeskuar"!

Og dei nære ting, det er sjølvsagt tråden eg spinn. På ei god veke har eg spunne opp 100 g med shetlandsull, det vart fleire små nøster,


desse nøsta har eg så tvinna saman to og to til ein tolagt tråd. Det var ikkje noko enkel sak å tvinne den tjukke tråden på handtein, men tolmodet mitt strakk akkurat til:)
Den tvinna tråden nøsta eg opp til eit ganske stort nøste,

før eg surra han rundt stolbeina på ein kjøkkenstol.(må nok skaffe meg hespetre - eller garnvinne etterkvart)
Etter det eg har forstått når eg har kikka inn på bloggane til dei som kan å spinne, skal tråden vaskast før ein kan strikke noko av han. Det har eg no gjort.
Så skal han henge i strekk medan han tørkar, og så langt er eg komen i prosessen.


Som sagt så vart tråden temmeleg tjukk, og også noko ujamn, men det gjer ingenting - EG HAR FAKTISK LAGA EI HESPE TRÅD:)


10 kommentarer:

  1. Jeg må le:D
    Sannelig ble skrifta stor etterhvert, men garnet ble supert! Du er tydeligvis hekta nå, så det blir spennende å se videre!
    Godt valg og ha ei god uke videre!

    SvarSlett
  2. Ps. hyggelig at du la deg som følger av mitt lille "prosjekt";)

    SvarSlett
  3. Jeg synes du har vært veldig flink.Det er jo en bragd å kunne spinne sitt eget garn. Du får det nok tynnere etterhvert når du får øvd deg litt.
    Jeg kan altså ikke spinne.Men jeg skjønner godt at det var mere spennende enn å se på valgsendingene på tv.Lykke til.

    SvarSlett
  4. He,he! Ka du no har skrevve sistpå, så skjønte æ i hvertfaill at du e et stolt menneske som har fått til å spinne! Gratulerer så mye! Du e flink!
    Førr en tålmodig sjel du e. Æ bøye mæ i støvet!
    Klem!

    SvarSlett
  5. Supert spinneresultat. Ikke mange som får til så bra resultat første gangen. Jeg har ikke spunnet på ei stund nå, men skal i gang igjen med det første.

    En liten tilleggsbemerkning: Du har feil link til bloggen min i sidemenyen din !:)

    SvarSlett
  6. Ja jeg må si at din tålmodighet er større enn min, men det må være moro når man får det til. Øvelse gjør mester sier man. Jeg tror du er på god vei allerede. Håper vi får se mere av dette hos deg ! Ha en fin spinneuke !

    SvarSlett
  7. Wow spinne eget garn, det synes jeg er veldig imponerende. Har veldig lyst til å lære kusnten, men har noe med tid og tomodighet tror jeg:)
    Kjempe trivelig at du vil være med i min lille julegavekalenderlotteri. Ser du har samlet en haug med lodd:)

    SvarSlett
  8. Det var jo kjempeflott resultat for å vera første gongen! Du har jo stort spinnetalent! Forstår godt at du ikkje greier å venta med å spinna meir, for det er verkeleg superkjekt å spinna :) Ha ei go spinning!

    SvarSlett
  9. Ååå så kjekt det må vera å ha fått til sitt eige garn...!! Det må nok brukast med andakt det der... har du nokon gong prøvd å farga garn av naturmaterialar? Det kunne eg godt tenkt meg å læra...
    Men du.... kva seier du på slutten her då...? Ha,ha..ikkje godt å veta..
    Kos deg i haustkvelden :0)

    SvarSlett
  10. Åh!!! Spinne ja, det skulle jo jeg prøve meg på også...
    Jeg har faktisk ukarda ull liggende, men får jo aldri tid.. Det er jo så mye annet jeg driver med.
    Det der med å hekle rundt vaser og bokser er faktisk veldig morsomt. Det er bare å hekle et "trekk" som passer til... Men det må sitte godt etter, ellers sklir det bare ned!
    Når det gjelder de vasene mine, har jeg heklet rundt vasen, og det er ganske tungvint, men på grunn av den spesielle fasongen var det den beste måten å gjøre det på. Var vanskelig å holde vasen fast mens jeg heklet rundt...

    SvarSlett