søndag 27. september 2009

So ro godt barn.....

....mor spinner blått garn....


Nei, dette handlar ikkje om å få eit barn til å sove, derimot handlar det om den nye interessa mi; spinning:)

I går var det tre veker sidan eg fekk handtein og fiber i hus, og i dag er eg ferdig med å spinne mi andre 100 grams-hespe.

Den første tråden spann eg av grå shetlandsull. Eg laga hespe ved å surre tråden rundt beina på ein kjøkkenstol. Omkrinsen rundt beina er litt over 170 cm, det vart 49 runder på den grå hespa, altså litt over 90 meter med totvinna tråd.

Så begynte eg på ei blanding av saueull og alpakka. I følgje ekspertar skal det vere vanskelegare å spinne av dette fiberet, som kom i hus som eit stort flak.

Då er det klart at eg er svært godt fornøgd med meg sjølv når eg fekk 101 runder rundt stolbeina av tolagt tråd, m.a.o. 170 meter, nesten dobbelt så langt som første hespa!

No spinn eg rein saueull igjen.... blå ....:)

I løpet av desse tre vekene har eg skaffa meg ein større handtein til å tvinne saman trådane på, eg har bestilt meir fiber- og enda ein handtein - og eg har begynt å kikke på rokk - hekta???

13 kommentarer:

  1. Du er jammen flink.......kjenner til detta...
    å bli hekta på noko.....då må ein berre drive på.
    Er verkeleg imponert!!!!

    SvarSlett
  2. Kainn du førstå? Æ føle mæ stoilt over dæ! Som om du va ei søster eiller nåkka, stoilt førr at du e blidd flink tel å spinne oillgarn!
    Klæm!

    SvarSlett
  3. Du er sannelig hekta, men det må jo være toppers å kunne strikke av eget spunnet garn!
    Kjempeflott!
    Ha ei god uke og klem fra meg;)

    SvarSlett
  4. Det garnet du spinner ser flott ut. Du må ha lært mye på kort tid, det er jo ikke så lenge siden du begynte. Imponerende.
    Når det gjelder Eco garnet så vet jeg ikke om det finnes mange oppskrifter. Det passet veldig godt til å strikke på pinne nr 5. Jeg synes det er et nydelig garn og utrolig mykt. Mange sier at det røyter mye, og så er det noen som meg som ikke har opplevd det. Så det er vanskelig å vite. Jeg kommer iallfall til å strikke mer av det.
    Ha ei fin uke.

    SvarSlett
  5. Så flink du er -har også rokk , men finner kanskje ikke helt inspirasjon til å spinne ,alene......skulle ønske æ hadde noen til å veilede litt mere- skal på et privat spinnekurs hos en slektning snart , håper gnisten tennes mere da.

    SvarSlett
  6. Så flink du er!!Det er jammen imponerende!Det er noe jeg aldri har forsøkt...Det garnet du spinner ser kjemprfint ut..Ha en flott mandag videre!

    SvarSlett
  7. Hei :) Nei er ikke helt sikker på hvor mange meter jeg får. Skal prøve å sjekke nå snart, bare jeg får ånden over meg. Tenkte å måle opp noen meter, veie det og gange det opp med hvor mange gram... Det burde vel fungere? Matte har aldri vært min sterke side :)

    SvarSlett
  8. Eg er imponert og tråden ser så fin ut !!Tenk å kunne strikke av eigenspunnen tråd.Rokk har eg så kanskje eg skal prøve.Må tenke litt på det .

    SvarSlett
  9. Dette er helt utrolig ! Jammen har du blitt flink. Når skal du begynne med salg ? Jeg kjøper med en gang. Klem til deg !

    SvarSlett
  10. Jeg er fortsatt virkelig imponert over hvor mye garn du spinner på håndtein. Jevnt og fint ser det ut til å være også. Skjønner godt at du er "hekta". Det er jeg også, og jeg har holdt på i snart 2 år!

    SvarSlett
  11. Du er jo så flink allerede at det er heilt imponerande! Forstår godt at du er blitt hekta, det kan eg vel sei eg og er. Vi har nok fått oss ein ny hobby. Lukke til med spinninga :)

    SvarSlett
  12. Hei og takk for givende og positiv kommentar.
    Jeg har ikke fingre til å strikke. Mann du vet. For klumpete. Eller stive.
    Fruen strikker. Alpakka-garn. Best for huden. Særlig for "småssinger" - venter en liten ----
    Når jeg tenker på det hvor internasjonale en del av oss nordmenn er blitt.
    Vår yngste sønn er gift og bor i Michigan, USA.
    Datter har adresse i Düsseldorf, men skal føde om 2-3 uker i Norge.
    En sønn bor i Oslo.
    Vår eldste døde dessverre pga av forgiftninger i fjor. Det er ikke ord for å beskrive, skjønt jeg gjorde det på bloggen min (mai 2008). Kunne knapt se tastbordet. Tårer.

    Våre to yngste - ferie i Frankrike - i en liten landsby år etter år- på 1980-tallet.

    Ta godt vare på deg selv og dine kjære.
    Gi, del og vær deg selv på samme tid.
    For mange uoppnåelig, men for bloggere, jo vi kan.
    Ha en flott uke

    SvarSlett
  13. Oj.. så flott med å spinne selv, imponerende! Hjemme i mormors gamle ting, fant jeg et hespetre.. jeg skjønte ikke hva det var, men fru mor orienterte meg, moro med slike ting!
    Gifteplaner ja... joda, det har vel vært litt snakk om en stund, men nå har det blitt Dato og Brudekjole er bestilt, litt mer alvor mao.. skrekkblandet fryd ;-)
    Go´kveld fra meg :o)

    SvarSlett